Fynboerne kender vi så godt. Johannes Larsen, Fritz Syberg, Peter Hansen, Poul S. Christiansen og deres mindst ligeså talentfulde koner eller søstre Alhed Larsen, Anna Syberg og Christine Swane. Alle var de billedkunstnere. Og de er stadig i dag elskede for deres smukke skildringer af fynsk dagligliv, natur og mennesker i slutningen af 1800tallet og starten af 1900tallet.
De stod på grænsen til en ny tid og en ny, moderne kunst og var delvist med til at starte forandringerne. På linje med de andre kunstnerkolonier i tiden: Skagensmalerne, Odsherreds-malerne og Bornholmerne.
Kunstnerne fra tiden omkring år 1900 –de bedste af dem naturligvis- er meget eftertragtede og deres værker kan gå for svimlende summer på auktionerne, når de en sjælden gang dukker op. Både kunstmuseerne og udenlandske opkøbere står i kø for at erhverve sig en Krøyer med det fantastiske nordenfjordske lys eller en af Johannes Larsens næsten videnskabelige gengivelser af dansk fugleliv.
Men mindre kan også gøre det, hvis man interesserer sig for fynsk kunst. Der findes mange andre rigtig gode kunstnere, som fulgte i slipstrømmen på de mest kendte fynboer. De var inspireret af den særlige fynske stil og metode, men de udviklede selvfølgelig deres egne penselstrøg og motiver, efterhånden som tiden blev en anden og verden ændrede karakter og blev mekanisk og motoriseret.
Det er kunstnere som Mogens S. Andersen, William Hansen og Svend Saabye. Der var naturligvis mange andre, men det bliver for vidtstrakt at komme omkring dem alle her. Derfor et skønsomt udpluk.
De tre herrer har det til fælles, at de er præget af deres fynske kunstneriske arv, at de malede det fynske land og at de forholdsvis ofte dukker op på aktionerne, hvor man kan komme til at eje et af deres malerier for et par tusind kroner eller opefter. Altså ganske overkommelige priser for virkelig god kunst med lokal tilknytning.
Alle tre var de medlemmer af kunstnersammenslutningen Germinalen, der bla. også talte Georg Poulsen, Johs. Dyrbye-Skovsted og Erik Aalykke. Medlemmerne af Germinalen var ligesom fynboerne inspireret af fransk kunst og havde deres udgangspunkt i en direkte sansning af den fynske natur, men resultatet af inspiration og sansning blev anderledes.
Mogens S. Andersen 1909-2002 var uddannet malersvend og blev siden undervist i tegning af A. C. Tersløse. Han har udstillet mange steder både i Danmark og udlandet, bla. på Charlottenborg, på Kunstnernes Efterårsudstilling og Det fynske Kunstnersamfund. Mogens S. Andersen malede mange (særligt nordfynske) landskaber. Efterårets lys og farver var et af hans kendemærker, men også opstillinger i vindueskarme med udsigt og eksteriører med bygninger holdt han af. Han kan kategoriseres som en moderne naturalist og hans billeder er ekspressionistiske, næsten abstrakte i stilen. Hans oliemalerier fås fra 1.500 kr og opefter.
William Hansen 1908-91 var ligesom Mogens S. i malerlære og blev undervist af Tersløse og af Marlo Joensen. Også ligesom Mogens S. var han landskabs-maler. Han foretrak ofte havet, små joller, fugle og stynede popler som motiver. Hans ekspressionisme var næsten helt abstrakt i de senere år og meget farvemættet, ikke mindst i de blå nuancer. Den simple stil og motivvalg gjorde ham eftertragtet til kirkeudsmykninger. Han skrev og illustrerede også digte. Hans malerier fås fra ca. 1.000 kr og opefter. Hav-motiverne i klare blå farver er tilsyneladende de mest efterspurgte i tiden.
Svend Saabye 1913- 2004 blev uddannet på Kunstakademiet i København efter studier på teknisk og grafisk skole. Svend Saabyes tidlige værker er mørkere i farveskalaen end dem fra 40’erne og frem. Han inspireredes også af fransk kunst og fandt frem til en udtryksform, der forblev hans resten af livet. Hans malerier er abstrakte, men strengt og kantet komponerede i mættede farver. Han var en af de første, der helt brød med den fynske naturalisme, som Germinalen til dels også var i opposition til. Han var dog passioneret jæger og lystfisker, hvilket gav en stærk fortrolighed med naturen. Og den vedblev at inspirere ham. Han har bla. udsmykket Magistratsalen på Odense Rådhus. Han er den dyreste af de tre malere her og hans værker koster hurtigt 8-12.000 kr på auktion. De abstrakte er klart de dyreste.
Bragt: Fyns Stiftstidende, d. .