Klassisk, dansk møbelarkitektur er andet end Arne Jacobsen, Hans J. Wegner og Poul Kjærholm. Der findes en række andre anerkendte arkitekter fra perioden ca 1950-1970, som på det seneste er begyndt at stige i pris på auktionerne. Hammerslagene stiger i takt med, at mange allerede har erhvervet sig et møbel eller flere af designikonerne og nu vender sig mod de lidt mindre kendte møbelarkitekter. Deres møbler er ofte af en endog særdeles høj kvalitet –måske snedkermøbler fra et lille værksted- i populære træsorter som teak og palisander. Og de har været overkommelige i pris, hvis man har evnen til udfinde sig den særlige stol, der bliver som en skulptur i rummet.
Hans Olsen
Hans Olsen 1919-1992 blev udlært møbelsnedker under krigen i 1941. Og tog afgang fra Kunsthåndværker-skolen i 1943. Fra 1953 drev han egen tegnestue. Han var både møbelarkitekt og møbelsnedker. Uddannet under Kaare Klint kunne Hans Olsen sit håndværk, men han udviklede sig væk fra Klint, bla. ved tidligt at eksperimentere med lamineret træ, som det tydeligt ses i fx Bikini Chair.
Hans Olsen deltog på de årlige Snedkerlaugets udstillinger, som henover midten af 1900tallet var det mest prestigefyldte sted at udstille sin møbelkunst i Danmark.
Hans Olsen har tegnet møbler for adskillelige af de danske møbelproducenter, bla. Brdr. Juul Kristensen, C.S. Møbler og Frem Røjle.
Ib Kofod-Larsen
Ib Kofod-Larsen f. 1921 er uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole og samarbejdede med snedkerfirmaet Christensen og Larsen omkring produktionen af hans møbler. Også Faarup Møbelfabrik, Fredericia Furniture og Slagelse Møbelværk har nydt godt af et samarbejde med Ib Kofod-Larsen.
Enkelte af hans møbler blev også produceret på svenske fabrikker, dog ofte i en dårligere og billigere variant, som kunne industrifremstilles.
Ib Kofod-Larsen designede møbler i en mere organisk stil end mange af de andre møbelarkitekter i 1950erne og 1960erne. Hans møbler er ofte fremstillede i eksotiske træsorter som mørk palisander.
Han har bla. vundet Snedkerlaugets årspris og 1. præmie i Holmegaard Glasværks konkurrence 1948.
Arne Vodder
Arne Vodder 1926-2009 hører måske til de mere kendte af de ukendte. I hvert fald har der været megen opmærksomhed omkring hans møbler –særligt hans skænke- de senere år.
Som Ib Kofod-Larsen var Arne Vodder også oprindeligt uddannet arkitekt. Han fik egen tegnestue i 1951 –stort set samtidig med Hans Olsen. Det er kendetegnende for dansk møbeldesign, at der var en kolossal opblomstring fra slutningen af 1940erne, så det er ikke så mærke-ligt endda, at der er mange aktører på scenen i 1950erne og at mange af dem har eller får egen tegnestue forholdsvis tidligt i deres karriere. Som de andre ustillede også Arne Vodder på de årlige Snedkerlaugets udstillinger, men han gjorde sig også bemærket i udlandet med separatudstillinger i både Sverige, England, Østrig og USA. Som et eks. på hans popularitet uden for landets grænser modtog han præmie på Triennalen i Milano.
Vodder er inspireret af Finn Juhl, som i dag hører blandt de mest eftertragtede af møbelarkitekterne fra midten af 1900tallet.
Illum Wikkelsø
Illum Wikkelsø 1919-1999 blev udlært som snedker i 1938, lige inden krigen brød ud. Og blev i 1941 uddannet fra Kunsthånd-værkerskolen som også Hans Olsen var. Illum Wikkelsø var bla. ansat hos snedkermester Jacob Kjær, der var stærkt inspireret af Kaare Klint og Klint-skolens principper. Senere fik han ansættelse hos arkitekterne Hvidt og Mølgaard, inden han fik egen tegnestue i 1954. Som mange af de andre har han også samarbejdet med flere af møbelfabrikkerne, bla. N. Eilersen, Holger Christiansen og Farstrup Savværk og Stolefabrik.
Typisk for mange af datidens møbelarkitekter designede de selv og fik udført smukke snedkermestermøbler, men samarbejdede også –for at holde skindet på næsen rent økonomisk- med møbelfabrikkerne, der industrialiserede produktionen og fremstillede møbler på samlebånd. Møbler, der ikke var af så høj kvalitet som snedkermøblerne, men som til gengæld heller ikke var så dyre at få hjem i stuen. Et væsentligt argument for at slække lidt på kvaliteten.
Hvidt og Mølgaard
Peter Hvidt f. 1916-1986 tog afgang fra Kunsthåndværker-skolen 1940 og startede kort derefter egen tegnestue sammen med Orla Mølgaard-Nielsen. Han er præmieret med bla. Diplome d’Honneur på Triennalen i Milano i både 1951 og 1954. Orla Mølgaard-Nielsen 1907-1993 var uddannet møbelsnedker og læste siden på både Teknisk Dagskole, Kunstindustrimuseets Håndværkerskole og Kunstakademiets Møbelskole. Orla Mølgaard-Nielsen og Peter Hvidt dannede arbejdsfællesskab frem til 1975 og skabte i den periode en lang række spændende møbler, bla Ax-stolen, som stadig er vældig populær.
Hvidt og Mølgaard Arkitekter eksisterer stadigvæk, men er i dag adskilt i to firmaer med hver sit speciale.
Bragt: Fyens Stifttidende, Bo Godt,