Litteratur

Gertrud Vasegaard. Keramiske arbejder 1930-84.Keramiske arbejder 1930 til 1984

Katalog ved Vibeke Woldbye med bidrag af Merete Bodelsen.

Kunstindustrimuseet. 14. september – 21. oktober 1984.

 

Kataloget opsummerer i kort form Gertrud Vasegaards liv og virke som keramiker fra tiden i Gudhjem på Bornholm som 3. generation af den berømte pottemagerfamilie Hjorth over tiden hos Bing og Grøndahl til årene med værkstedet i Allégade. Suppleret med en række billeder af nogle af Gertrud Vasegaards bedste unika-genstande og optegnelse over alle værkerne på udstillingen på Kunstindustrimuseet i 1984.

 

Inge Alifrangis: Væveren Vibeke Klint.Væveren Vibeke Klint

Rhodos. Internationalt forlag for videnskab og kunst. 1997.

 

Interessant bog om den bedste væver, vi har fostret herhjemme, Vibeke Klint. Undervist på Kunsthåndværkerskolens væverafdeling af selveste Gerda Henning, hvis vævestue Vibeke Klint overtog og videreførte efter Gerda Hennings død. Væverstuen lå oprindeligt i Kunstindustrimuseet på øverste etage, men blev flyttet til Tårbæk i tilknytning til hendes private bolig. Mange af de mest kendte vævere i dag har haft deres gang og er blevet udlært på værkstedet i Tårbæk. Samtidigt havde Vibeke Klint et tæt samarbejde med flere af vores store funktionalistiske møbelarkitekter, fx Mogens Koch. Hendes tæpper klæder også klassisk, dansk møbelkunst særligt fint. Bogen er fyldt med billeder af de mesterlige, enkle, grafiske tæpper, der blev Vibeke Klints varemærke gennem hele livet.

 

Lærkestellet.Lærkestellet

Udført af Birgitte og Hans Börjesen, Beate Andersen, Bente Hansen, Ursula Munch-Petersen, Sten Lykke Madsen, Sys Thomsen, Bodil og Richard Manz.

 

Et fint, lille katalog fra Kunstindustrimuseet om en god ide, der desværre ikke blev fulgt op. Ideen var at skabe et spisestel, der er forskelligt og individuelt, del for del. Nøjagtigt som de mennesker, der er samlet rundt om bordet til middag. Lærkestellet blev skabt i 1994 for at styrke og udvikle den danske værkstedskeramik og er opkaldt efter idékvinden bag, Louise Lerche-Lerchenborg. Stellet består af mange forskellige dele, der hver især kendetegner den enkelte keramiker og fremviser hans eller hendes særpræg. Elementer fra det senere så berømte stel Ursula af Ursula Munch-Petersen er at finde i Lærkestellet, men mest interessant er nu Sten Lykke Madsens fiskelysestage i stentøj, der stadig kan beses i Kunstindustrimuseets cafe.

 

Mogens Koch: Moderne dansk kunsthåndværk.Moderne dansk kunsthaandværk

Thaning og Appels Billedserie. København, 1948.

 

Et tidsbillede af dansk kunsthåndværk lige omkring 2. verdenskrig. Både skarp og klarsynet var Mogens Koch så tidligt som i 1948: ”Indenfor moderne dansk kunsthaandværk er der en tydelig tendens til en rendyrkning af tingenes form ud fra deres brugsmæssige krav, en tendens til en forenkling, som ganske naturligt kommer under arbejdet med undersøgelse af selve funktionen af tingene. Vi ønsker først og fremmest, at det hele fungerer efter hensigten, vi ønsker at leve bekvemt og klæde os bekvemt, og ikke lade os kujonere af forudfattede meninger, men hellere at undersøge tingene til bunds for at opnaa det bedst mulige resultat.” En tendens, der gik hen og blev et livsvilkår for det moderne menneske snarere end blot en tendens i tiden.

Mogens Koch var en af vores anerkendte møbelarkitekter, og som flere andre, fx Ole Wancher, så fattede Koch pennen og gav os et indblik i sin tid og dens design og kamp for boligkulturen. Koch skriver kort om møbelarkitekter som Kaare Klint, Børge Mogensen, Finn Juhl H. J. Wegner og Peder Moos; om formgivere som Kay Bojesen og Kay Fisker, om keramikere som Axel Salto, Nathalie Krebs og Gertrud Vasegaard, om lampemagere som Le Klint og PH og om tekstilkunstnere som Gerda Henning og Lis Ahlmann. Alle designere, der siden gik over i historien.

 

Teresa Nielsen: Keramik i lange baner.Keramik i lange baner

Vejen Kunstmuseum, 2009.

 

Katalog på 404 sider over Vejen Kunstmuseums imponerende keramiksamling. En ren guldgrube for keramikelskere -både bogen og museet. Med kataloget og den permanente udstilling i kælderen fortæller Vejen Kunstmuseum en særdeles nuanceret historie om de sidste ca. 100 års danske keramik.

Over 850 værker er afbilledet i bogen, som er ren eye candy.

 

Salto-Papir. Dekoreret papir til omslag, forsats, tapeter, kartonnage m.m.

Tekst og prøver af Axel Salto. Fischers Forlag, København, 1943.

 

Jeg er personligt ikke nogen stor fan af Axel Saltos keramik og stentøj, om man overhovedet tør skrive det, mens priserne på hans vaser og skåle stadig er himmelråbende høje. Hans udkast til tapeter og bogomslag er til gengæld smukke og gennemarbejdede både motiv- og farvemæssigt. Værket her gengiver en række tapet-forlæg fra Kornax, Spirende Løg og Glæden til Granatæbler, Palmerne og Den levende Sten. Alle tapeter gengives i forskellige farvekombinationer og det er her, Salto virkeligt har sin force. Han var fremragende til at lege med og udforske farver og deres indvirkning på mønstres udtryk. Den lille bog er kun udgivet i 800 eksemplarer og er svært tilgængelig og ligeså bekostelig, men værd at lede efter. Er man ikke stærkt religiøs, kan bogslagtning anbefales.

 

Ole Wanscher: Møbelkunsten. Studier i møbeltypernes æstetik og historie.Møbelkunsten. Studier i møbeltypernes æstetik og historie

Thaning og Appels Forlag, København, 1955.

 

Interesserer man sig for møbelkunst og stilhistorie, kommer man ikke udenom Wanschers digre værk. Til tider tung læsning, men dybdeborende og væsentlig, selvom bogen er skrevet for mere end et halvt århundrede siden.

 

Tags: , , , , ,