Gør et keramikkup

Retro-bølgen er stadig over os; nu med fornyet kraft og fokus på kunsthåndværk og design fra 1950erne til og med 1970erne. Priserne på møbler i teak og palisander stiger, særligt sofaborde og skænke, ligesom sofa’er fra midten af 1900tallet betrukket med sort skind og i et simpelt og let design har opnået høje hammerslag. Men det giver også ekstra fokus på kunsthåndværk og pyntegenstande fra midten af 1900tallet; fx keramik og stentøj, som gør sig rigtig godt sammen med andre naturmaterialer som træ og skind i et retro-hjem. Man kan stadig gøre gode køb på keramik og stentøj af anerkendte keramikere og fra fine værksteder rundt om i landet, fx Arne Bang, Saxbo, Palshus og Kongstrand og Pedersen.

For samlere er det naturligvis vigtigt, at vasen eller skålen er uden krakeleringer, revner og skår samt at glasuren er spændende. Det er et helt forskningsområde for sig selv at studere glasurer og brændinger og hvordan de indvirker på hinanden, men resultaterne kan vi alle få glæde af. Mange kender nok allerede fornøjelsen ved at stå med en smuk kande eller vase i hånden uden at vide, hvem der har lavet den; man bliver bare i godt humør af den fine facon, den smukke dekoration eller måske den besynderlige glasur.

Man kan sagtens være heldig at få god keramik for nogle få hundrede kroner enten på auktion eller på et af sommerlandets mange, mange loppemarkeder.

Arne Bang vase. Foto: Lauritz.com

Arne Bang:

Et godt eksempel er keramik af Arne Bang 1901-1983. Arne Bang var uddannet fra Kunstakademiet af flere omgange afsluttende i 1929. I en periode fra 1926-28 havde han keramisk værksted sammen en anden sværvægter indenfor den keramiske kunst, nemlig tyske Carl Halier, der fik en fin keramisk karriere i Danmark. Efter endt uddannelse blev Arne Bang ansat hos Holmegaard Glasværk, hvor han opbyggede en hel stentøjsproduktion hos det hæderkronede glasværk. Det er de tidligste ting fra Arne Bangs hånd, der er mest eftertragtede i dag. I 1940erne gik der lidt ’fabrik’ i produktionen, som blev meget stor, men ikke særlig varieret. De tidligste ting er også de mest stilrene uden for mange dikkedarer. Men netop fordi produktionen har været stor, har nye samlere mulighed for at være med uden at skulle gribe for dybt i tegnebogen.

Saxbo:

Saxbo blandet lot. Foto: Lauritz.com

Et andet eksempel er keramikværksteder som Palshus og Saxbo, hvor Saxbo nok er mest anerkendt, men hvor Palshus har lavet mange fine ting i en overkommelig prisklasse. Saxbo blev grundlagt i 1929 af Gunnar Nylund og Natalie Krebs, men efter kun et år rejste Gunnar Nylund til Sverige og Natalie Krebs overtog værkstedet og ansatte i 1932 den fremragende keramiker Eva Stæhr Nielsen. Hendes funktionalistiske og enkle former parret med Natalie Krebs spændende glasurer gjorde Saxbo berømt. Måske også koblet med stor udstillingsaktivitet. Det lykkedes i hvert fald de to kvinder at skabe en pendant til unikaproduktioner med en serieproduktion af høj kunstnerisk kvalitet.

Palshus:

Palshus blandet. Foto: Lauritz.com

Palshus eksisterede fra 1949-1972 og lukrerede på Saxbos store succes. Stilmæssigt lagde Palshus sig tæt op ad Saxbo, men kvaliteten og særligt priserne var væsentligt lavere. Det skal dog siges, at Palshus lavede en række dejlige ting i den meget fine og bløde harepelsglasur og at de i 1960erne producerede genstande med et gentagende grafisk mønster, der er unikt for værkstedet.

Kongstrand og Pedersen:

Søren Kongstrand vaser. Foto: Lauritz.com

Endelig kan man også finde fine ting fra keramikerduoen Kongstrand og Pedersen fra Esbjerg. Der går mange historier om de to mænds indbyrdes genvordigheder, men det korte af det lange er, at Søren Kongstrand 1872-1952 var autodidakt glasurmager -måske nærmest at betragte som lidt af en troldmand på sit felt- og at det lykkedes ham at skabe en række meget specielle glasurer med navne som rimfrost, silke, mågeæg mm. Og at Jens Pedersen –Søren Kongstrands nevø- lavede en række lidt grovere keramiske arbejder på Kongstrands værksted og selvfølgelig gik Kongstrand til hånde. De lavede mange smukke dyrefigurer og kvindefigurer med stor ynde, mens krukker og vaser til tider er lidt plumpe i udtrykket. Glasurerne er klar de mest spændende; nogle gange decideret fantastiske.

Ovenstående er blot eksempler på keramikere og keramiske værksteder. Der er mange, mange andre, fx Kähler, Michael Andersen, Den Kongelige Porcelænsfabrik m.fl., så det er bare med at komme på jagt efter smukke glasurer og spændende historier.

Bragt: Fyns Stiftstidende, Bo Godt, 6. juni 2010.